Årsplan for dansk. Sigma 2020/2021 Lavet af Heidi Saday Kompetencemål for dansk 2./3. klasse. Læsning: Eleven kan læse enkle tekster sikkert og bruge dem i hverdagssammenhænge. Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i nære og velkendte situationer. Fortolkning: Eleven kan forholde sig til velkendte temaer gennem samtale om litteratur og andre æstetiske tekster. Kommunikation: Eleven kan kommunikere med opmærksomhed på sprog og relationer i nære hverdagssituationer. Ændringer i årsplanen kan forekomme. Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 33 Velkommen tilbage. Hvem er Sigma og hvem er jeg? | | | Uge 34-35 - Læsning
- Genrekendskab, Eventyr.
- Skrivning
| Ida og Emil. Den 1. læsning. Kopi ark med de 120 ord. | Eleverne skal læse og forstå det de læser. Vi laver gennemgang i klassen og eleverne bliver fortrolige med at læse op i klassen. | Uge 36-37 - Læsning
- Skrivning
- Fortolkning af tekster.
- Sætte egne ord på det læste.
| Frilæsningsbog Kopiark med de 120 ord. Vi øver bogstaver og skrivning. Staveord. Vi laver mini diktat med de 120 ord. | Vi arbejder med boganmeldelser. Vi arbejder med handlingsbro/Berettermodel. Målet er at eleverne kan ”skille” teksten ad og samle den igen. At eleverne kan fordybe sig og reflektere over indholdet. | Uge 38-39 | Frilæsningsbog Kopiark med de 120 ord. Vi øver bogstaver og skrivning. Staveord. Vi laver mini diktat med de 120 ord. | Vi arbejder med boganmeldelser. Vi arbejder med handlingsbro/Berettermodel. Målet er at eleverne kan ”skille” teksten ad og samle den igen. At eleverne kan fordybe sig og reflektere over indholdet. | Uge 40 - Læsning. Faglig læsning.
- Skrivning (diktat)
- Navneord
| Staveord. Vi laver mini diktat med de 120 ord. Faglig læsning: Om ræven. Vi arbejder med navneord. Vi bøjer ordene og lærer om ental og flertal. | Eleverne skal læse fag tekster. Hvad er en fagtekst og hvorfor er det vigtige? Fortolkning og forståelse af tekst. Refleksion og fordybelse. Kendskab til ordklasser. |
Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 41 - Læsning. Faglig læsning. Om flodhesten.
- Skrivning (diktat)
- Udsagnsord
| Staveord. Vi laver mini diktat med de 120 ord. | Eleverne skal læse fag tekster. Hvad er en fagtekst og hvorfor er det vigtige? Fortolkning og forståelse af tekst. Refleksion og fordybelse. Kendskab til ordklasser. | Uge 42. Efterårsferie. |  | | Uge 43-44. Gys og Gru. - Halloween.
- Tværfagligt med engelsk.
- Personkarakteristik (læsning)
- Genfortælling (skrift)
| D`dansk | Kendskab til Halloween og Gys og gru genren. Hvorfor har vi Halloween. En Introduktion til Halloween andre steder på kloden. Fokus på personer og miljø i tekster. Øve skrivning og genfortælling af tekst. Lære at sætte egne ord på. Kobling mellem dansk og engelsk. | Uge 45-47 - Folk og røvere i Kardemommeby
- Læsning af Folk og røvere.
- Skrift: Arbejde med bogen. Arbejde med personer, miljø, karakterer, samt læseforståelse.
| D`dansk Vi læser i dansk op af Folk og Røvere i Kardemommeby. Vi tegner og fortæller og vi snakker om miljø, personer, handling. Vi bruger handlingsbro. Vi lærer at skrive referat. | Vi skal læse uddrag af bogen i klassen. Vi arbejder med teksten. Lærer om personer, miljø. Vi synger sangene i klassen. | Uge 48 - Folk og røvere… Evaluering og opsamling.
- Bellevue teater og se Folk og røvere...
- Faglig læsning. Om bier
| D`dansk Vi laver foldebøger omkring bogen, teatret og oplevelsen alt i alt. | Kendskab til fagtekster. Læse, forstå og arbejde med teksten. |
Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 49 - Tillægsord
- H.C Andersen og Den lille pige med svovlstikkerne.
- Arbejd med personer, miljø, karakterer og læseforståelse.
| D`dansk | Kendskab til ordklasser. Elevernen skal kunne se forskel og arbejde med ordene. Vi vender lidt tilbage til HC Andersen og arbejder kort med eventyr. | Uge 50 - Opsamling på navneord, udsagnsord og tillægsord.
- Læsning. Faglig læsning. Om flagermusen.
- Skrivning: Lav din egen bog på bookcreator.dk.
- Evaluering
- Juledansk
| D`dansk | Kendskab til ordklasser. Lær om fagtekster. Llæs, forstå og arbejd med teksterne i klassen og i grupper. Producere sin egen fag- bog, om selvvalgt emne. Informationssøgning på nettet. Vi arbejder på ipads. | Uge 51 - Juledansk
- Arbejd med egen bog på bookcreator
- Læsning. Faglig læsning. Om Gorillaen.
| D`dansk | Kendskab til fag tekster. Kunne arbejde med teksterne og få forståelsen af teksten. | Uge 52 Juleferie |  | | Uge 53 Juleferie |  | | Uge 1 Forfatterskab: Halfdan Rasmussen. Rim og remser. | Den 1. læsning 2/D´dansk. | Vi skal arbejde med rim og remser. Vi arbejder sammen i klassen. Eleverne arbejder også i grupper og laver deres egne rim og remser. Vi tænker kreativt og laver fjolle rim og remser. | Uge 2 Forfatterskab: Halfdan Rasmussen. Rim og remser. Skrivning: Lav dit eget rim. Lægges ud på bookcreator. | Den 1. læsning 2/D´dansk. | Vi skal arbejde med rim og remser. Vi arbejder sammen i klassen. Eleverne arbejder også i grupper og laver deres egne rim og remser. Vi tænker kreativt og laver fjolle rim og remser. | Uge 3 Forfatterskab: Halfdan Rasmussen. Rim og remser. Evaluering Skrivning: Lav dit eget rim. Lægges ud på bookcreator | Den 1. læsning 2/D´dansk. www. Bookcreator.dk | Eleverne skal lave deres et rim og lære at bruge book creator. Vi skal bruge ipads i undervisningen. |
Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 4 Historien om den kæmpe store pære. Tværfagligt forløb med billedkunst. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Eleverne skal kunne fortolke og forstå oplæsningen fra bogen. Vi ser filmen og snakker om forskellen mellem det læste og det viste i filmen. | Uge 5 Historien om den kæmpe store pære. Tværfagligt forløb med billedkunst. Vi snakker om venskab. Evaluering af forløb. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Eleverne skal kunne fortolke og forstå oplæsningen fra bogen. Vi ser filmen og snakker om forskellen mellem det læste og det viste i filmen. | Uge 6-7 Synonymer og antonymer. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Hvad betyder ordene, både hver for sig, sat op mod hinanden. Vi arbejder med ordene og skriver modsætnings sætninger. | Uge 8 Vinterferie |  | | Uge 9 Nabosprog, norsk. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Kendskab til nabo- sprog. Hvorfor skal vi kunne det? Hvor ligger Sverige/Norge. | Uge 10 Nabosprog, svensk. Evaluering af nabosprog. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Kendskab til nabo- sprog. Hvorfor skal vi kunne det? Hvor ligger Sverige/Norge. | Uge 11-12 Pirathuset. Arbejde med billeder. Forståelse af billeder i bøger. Gæk Gæk vi laver gækkebreve. Tværfagligt med billedkunst. | Den 1. læsning 2/D´dansk | Eleverne skal arbejde med billeder. Billedbøger. Vi skal tænke ud af boksen og ud fra billeder danne vores egne fantasi historier. Disse skal ligges ud på book creator. |
Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 13 Påskeferie |  | | Uge 14-15 Billedbøger | Den 1. læsning 2/D´dansk. | Kendskab til billedbøger. Hvornår bruger vi dem, hvorfor bruger vi dem. | Uge 16-17 Filmens Magi | Den 1. læsning 2/D´dansk. | | Uge 18 Vestegnens kæmper Skrivning: Lav din egen troldehistorie. Lægges på bookcreator. Tværfagligt med billedkunst (bygge egne trolde ud af ispinde) | Den 1. læsning 2/D´dansk På tur til kæmperne i Vallensbæk/ Albertslund. | Iagtagelse og derefter ned på papir og ende ud i et produkt. | Uge 19 Forfatterskab Ole Lund Kierkegaard. Læsning af Lille Virgil | Den 1. læsning 2/D´dansk | |
Uge/ Emne Materiale(r) Mål Uge 20 Pinseferie | | | Uge 21 Følelser og emoji. Afkodning. Vi arbejder med læsning om kroppen. Evaluering | Den 1. læsning 2/ D´dansk Den 1. læsning 2/D´dansk Vi ser filmen: Inderst inde. | Eleverne skal efter endt forløb kunne sætte ord på deres egne følelser. Hvorfor agerer vi som vi gør? Hvordan kan jeg læse på min klassekammerat, at hun/han er sur, ked af det osv. Hvordan kan jeg hjælpe og være en god kammerat.? | Uge 22 Læsning: Frk Ignora. Tværfagligt med billedkunst. Talemåder | Den 1. læsning 2/D´dansk Repeterer handlingsbro. Miljø og personkarakteristikker. Vi kobler Frk Ignora til vores forløb omkring følelser. Hvad er det der gør Ignora vred? Hvordan takler hun det.? | Eleverne vil kunne fortælle hvad en novelle er. Hvad er kendetegnene ved en novelle. Refleksion og perspektivering til elevernes egen hverdag/omgivelser. | Uge 23 Læsning: Genre, noveller. | Den 1. læsning 2/D´dansk Repeterer handlingsbro. Miljø og personkarakteristikker. | Eleverne vil kunne fortælle hvad en novelle er. Hvad er kendetegnene ved en novelle. | Uge 24 Læsning: Genre, noveller | Den 1. læsning 2/D´dansk Opsamling på året. Hvad skal vi have mere af? Hvad var svært? Hvad var nemt? Kedeligt? | | Uge 25 Det var så 2./3. klasse. Vi samler op på året. | Den 1. læsning 2 afsluttes. Vi arbejder videre med D´dansk og vi bruger også denne bog efter sommerferien | |
Klasse: | SIGMA | Periode: | 2020-2021 | Team / lærer: | AR |
| Årsplan for Sigma 2. klasse | Indhold KonteXt+ 2a | Andre aktiviteter | | Side 1 Tegn fra prik til prik | Arbejdsark 1-2 | | Kapitel 1: Tal til 1000 | | | Fase 1 i læringshjulet - Førtanken Fælles Mål Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet |
Samtalebillede 2 Arbejde med udvalgte værksteder Find talkort Hop på tallinjer | GeoGebrafiler Vælg selv et par GeoGebrafiler Supplerende aktiviteter Vælg selv et par aktiviteter Suppler evt. med fotos fra www.kontextplus.dk og udvid evt. samtalen med at introducere nogle beløb fx 1205 kr. og bed eleverne komme med forslag til mønter og sedler. Regn og afrund Læg penge i bunker | | Fase 2 og 3 i læringshjulet – Matematik i en kontekst og opgaveløsning Hvor mange er der? side 4-11 Hvad er rækkefølge? Side 12-15 Hvordan afrunder man? side 16-18 | | | Fase 4 i læringshjulet – Tænk tilbage og evaluering Tænk efter side 19 Eva-ark på www.kontextplus.dk | Afsluttende aktiviteter Supermonster 100 bingo |
| Indhold KonteXt+ 2a Kapitel 2: Plus | Andre aktiviteter | | Fase 1 i læringshjulet - Førtanken Fælles Mål Eleven kan anvende flercifrede naturlige tal til at beskrive antal og rækkefølge | Eleven har viden om naturlige tals opbygning i titalssystemet |
Samtalebillede Samtalebillede side 2 Arbejde med udvalgte værksteder Find talkort Hop på tallinjer | GeoGebrafiler Vælg selv et par GeoGebrafiler Supplerende aktiviteter Vælg selv et par aktiviteter Suppler evt. med fotos fra www.kontextplus.dk og udvid evt. samtalen med plushistorier Spil Mariehønen Fortæl en plushistorie | | Fase 2 og 3 i læringshjulet – Matematik i en kontekst og opgaveløsning Får vi det samme? side 22-27 Hvordan regner du? side 28-35 Hvor meget skal der i dejen? Side 36-38 | | | Fase 4 i læringshjulet – Tænk tilbage og evaluering Tænk efter side 39 Eva-ark på www.kontextplus.dk | Afsluttende aktiviteter Plusstratego 49 |
| Indhold KonteXt+ 2a Kapitel 3: Spejling og figurer | Andre aktiviteter | | Fase 1 i læringshjulet - Førtanken Fælles Mål Eleven kan beskrive og fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri | Eleven har viden om metoder til at fremstille figurer og mønstre med spejlingssymmetri, herunder digitale værktøjer |
Samtalebillede Samtalebillede side 40 Arbejde med udvalgte værksteder Dæk figurer Fold og spejl | GeoGebrafiler Vælg selv et par GeoGebrafiler Supplerende aktiviteter Vælg selv et par aktiviteter Suppler evt. med fotos fra www.kontextplus.dk og udvid evt. samtalen med om eleverne kender til et spejl og til, hvad der sker, når man står foran et spejl Spejlbilleder Lav snoremønstre | | Fase 2 og 3 i læringshjulet – Matematik i en kontekst og opgaveløsning Er det symmetrisk? side 42-45 Er det spejlet? side 46-49 Er der figurer i figurerne? side 50-54 | | | Fase 4 i læringshjulet – Tænk efter og evaluering Tænk efter side 55 Eva-ark på www.kontextplus.dk | Afsluttende aktiviteter Klip en trold Spejlspillet |
| Indhold KonteXt+ 2a Kapitel 4: Minus | Andre aktiviteter | | Fase 1 i læringshjulet - Førtanken Fælles Mål Eleven kan udvikle metoder til addition og subtraktion med naturlige ta | Eleven har viden om strategier til hovedregning, overslagsregning samt regning med skriftlige notater og diditale værktøjer |
|
|
|
|