Undervisningsplaner 9. klasse

  Årsplan for dansk


Klasse:
  
CHI
Periode:  2020-21
Team / lærer:  KN

Årsplan dansk 9. kl. 2020-21.
NB! Årsplanen er vejledende, da den selvfølgelig skal tilpasses uforudsete begivenheder.
Undervisningen følger Fælles Mål for dansk 9. kl.: Læsning, fremstilling, fortolkning og kommunikation: https://emu.dk/grundskole/dansk/faelles-mal
8 timer om ugen.
Lærer: Katja Nielsen
 
UgeEmneAktiviteter/materialerSkriftlighed
33
Ældre litteratur – Middelalder
Folkeviser
Litteraturhistorie
Middelalderperioden
Folkevisernes genretræk og analyse af dem
Trylleviser og ridderviser
Ebbe Skammelsøn Portal
Hr. Ebbes døtre Kopiside
Elverskud Portal/Grammatikbog
Omskrivning af folkevise til nyhedsartikel eller reportage (gruppeopgave).
Grammatik: S. 46 om folkeviser og s. 47: Elverskud.
34
Ældre litteratur – Middelalder
Folkeeventyr
 
Folkeeventyrgenren og analyse af folkeeventyr
Klokkeblomst Portal
Prinsessen i den sovende skov Kopiside
Brorlil og søsterlil Portal
Afl. af omskrivning.
Grammatik:
S. 42-44m.
 
35
Ældre litteratur – oplysningstid
Drama og epistel
Oplysningstiden
Uddrag fra ”Den stundesløse” af Holberg. Portal
Epistel: Censur (1749). Kopiside
Grammatik:
Afl. engelsk
36Ældre litteratur – kunsteventyr
Romantikken
Kunsteventyrgenren og analyse af kunsteventyr
Den grimme ælling Portal
Grantræet Kopiside
Hyrdinden og skorstensfejeren Kopiside
Fyrtøjet Kopiside
Analyse af et kunsteventyr (gruppeopgave): De vilde svaner
Grammatik:
 
37Essays
Kopisider fra Dansk i dybden:
Teori s. 3-6, 8-10,16.
Regnvejrs-rhapsodi. Dan Turèll s. 20-23 inkl. opgaver.
 
Hindbærsnitter. Søren Ryge. Kopiside
 
Grammatik:
 
 
Afl. engelsk ons
 
Afl dansk kunsteventyrana-lyse fredag.
 
38
Essays
 
Kopisider fra At skrivetænke – essays i undervisningen:
En Københavner i Jylland. Dan Turèll s. 68-75.
Kultur til hverdag. Anne Knudsen s. 112-117.
At skrive et essay: s. 28-29.
 
Skriv et essay: Eksamensopgave maj 2017: Essay om digital mobning.
Individuel opg.
Grammatik:
 
 
39Kortfilm
Genren og Analysemodel
Repetition af filmiske virkemidler
Film: Biografen
The Black hole
Dennis
Grammatik:
 
Afl. dansk essay.
 
40Kortfilm
Film:
Valgaften
3x3
Påbegyndelse af projektarbejde (kortfilm). Filmene præsenteres og vælges i grupper:
Life Is A Bitch (Danish Short movie) 4:44
Tur-retur 5:31
Strangers (Short film) 7:12
Grammatik:
 
41
Kortfilm
(minus fredag: Motionsdag)
Projektarbejde + fremlæggelser.
Grammatik:
 
42Efterårsferie  
43PraktikIngen undervisning 
44Det moderne Gennembrud + billeder (impressionisme)Billeder, noget om impressionisme og Skagensmalerne (kopisider).
Lav en billedanalyse.
 
45
Det moderne Gennembrud
 
 
Bjørnstjerne Bjørnsson Portal
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddrag af 3. akt) Portal
Pontoppidan: Ane-Mette Kopiside
Grammatik:
 
46
Det moderne Gennembrud
 
Herman Bang: Impressionisme - En lille replik Portal
Herman Bang: Irene Holm Portal
Herman Bang: Den sidste balkjole Portal
 
Grammatik:
 
47
Terminsprøver
Humorforløb
De 3 humorteorier
Dolph & Wulff på bondegården
Tegneserier
Retstavning
Læseprøve
Skriftlig fremstilling
48Humorforløb
Ironi, satire og parodi
Live fra Bremen
Cirkusrevyen
 
 
49
Humorforløb
Brobygning?
Humor  i reklamer (DSB/L´Easy)
Stand-up (Anden)
 
50JuleugeUdarbejdelse og produktion af avis
Reportage fra værksteder
Klumme om jul
Debatindlæg for og imod jul
51
Humorforløb
Kortprosa evt. skydes til uge 1?
 
Seeberg: Støvsuger. Kopiside
Bent Haller: Selvforskyldt Kopiside
Helle Helle: Mit arbejde Kopiside
 
 
52-53Juleferie  
1-2Projekt igangsættes + resarchIngen normal uv i dansk 
3Projekt skrivesIngen normal uv i dansk 
4
Projektfremlæggelser mandag?
Reklamer i tv og blade
  
5Reklamer i tv og blade  
6Reklamer i tv og blade  
7Forfatterskab – Tove DitlevsenPortalforløb 
8Vinterferie  
9
Forfatterskab – Tove Ditlevsen
 
Portalforløb 
10
Forfatterskab – Tove Ditlevsen
 
Portalforløb 
11Noveller
Kim Fupz Aakeson: Forældre og Raftehegn
Jesper Wung Sung: Hovedet
Helle Helle: Fasaner
 
12NovellerNaja Marie Aidt: Som englene flyver 
13Påskeferie  
14Tv-dokumentar  
15Tv-dokumentar  
16Pressefotos  
17Fordybelsesområder/eksamenssynopsis  
18Skriftlig eksamen 9. kl.  
19Fordybelsesområder/eksamenssynopsis  
20Fordybelsesområder/eksamenssynopsis  
21Fordybelsesområder/eksamenssynopsis  
22-25Mundtlig eksamen og afslutning  

 Årsplan for engelsk

Klasse:  CHI
Periode:  2020-21
Team / lærer:  KN

Årsplan engelsk 9. kl. 2020-21.
NB! Årsplanen er vejledende, da den selvfølgelig skal tilpasses uforudsete begivenheder.
Undervisningen følger Fælles Mål for engelsk 9. kl.: Mundtlig kommunikation, skriftlig kommunikation og kultur og samfund: https://emu.dk/grundskole/engelsk/faelles-mal
3 timer om ugen.
Lærer: Katja Nielsen
UgeEmneAktiviteter/materialerSkriftlighed/grammatik
33
The history of Black America
#SayHerName
#BlackLivesMatter
Write down keywords about what you think #SayHerName is all about.
Se de første ca. 3½ minut og fra 15:00 og resten.
 
Portal: Black Lives Matter: Preparation, definition of racial profiling, #BlackLivesMatter og Activism and Protest (stop efter billedet).
 
Research some of the names in the text: Trayvon Martin, Michael Brown, Alicia Garca and Ieshia Evans.
 
Everyday Racism:
Research or use own knowledge to find answers to the question: “When did we get so angry?”
- Where did all of this racism come from??
 
Keywords
34
The history of Black America
#SayHerName
Read the article (split in 5 groups, each group reads a part of the article).
 
Questions:
- what is the goal of the website?
- How is it trying to accomplish its goal?
- What do you think of this way of making a change?
 
Write commentary to the situation (150 words) – explaining who Breonne Taylor was and why her story should be told..
Deadline: Wednesday 26th August
35
The history of Black America
#BlackLivesMatter
Portal: BLM: Inequality in Numbers, statistics, ALL BLM, Criticism of the Movement + quotation.
 
Homework: Read Chapter 1 from the book excerpt.
Joined resume of chapter 1 – 1 talks for a while until another takes over (I call a name).
Read Chapter 2 aloud.

Discuss in pairs (1 minute per question)
- Give a resume of the event.
- Why did the arrest escalate?
- How was Starr prepared for a situation like this?
 
 
Grammar:
The United States of America p. 2-3
36The history of Black America
Movie: The Hate U Give.
 
Written assignment: Review of the film and comments on the themes: 350 words. Deadline: Wednesday 9th September.
37The history of Black America
Portal: Civil War to Civil Rights.
Part 1: Historical background.
 
Homework: Parts 1-2 and 5: Outline, US History and Timeline (no tasks).
 
Parts 3, 4 and 6 in class.
Grammar:
History p. 8-9.
Antonyms and synonyms p. 5.
38The history of Black America
Portal: Civil War to Civil Rights.
Part 2: The American Civil War.
 
Homework: Part 7: Outline and 11: The End of the War.
 
Part 8-10 in class (play/follow The Underground Railway in 8, listening comprehension in 9 – then reading comprehension).
Grammar:
Country & Western p. 6-7.
39The history of Black America
Portal: Civil War to Civil Rights.
Part 3: Reconstruction.
 
Homework: Part 12: Outline and 15: Post Civil-War Posters (look at the pictures) and 16: The Jim Crow Laws.
 
Part 13, 14, 17 and 18 in class (documentary on Rosa Parks 3:15).
Written assignment: Write a summary of the story of Rosa Parks: What did she do, and what did she achieve? 200-250 words. Deadline Wednesday 30th September.
40The history of Black America
Portal: Civil War to Civil Rights.
Part 4: The Civil Rights Movement.
 
Homework: Part 19 Outline, 20 Introduction to Civil Rights Movement and 21 One World or None.
 
Part 22-24 in class.
 
Grammar:
American language and spelling p. 16-17.
41
The history of Black America
 
27 lek. forløb
Portal: Civil War to Civil Rights.
Part 5: Barack Obama.
 
Homework: Part 25 Outline and 26 Barack Hussein Obama.
 
Part 27-29 in class.
 
Evaluation.
Written assignment: Write a biography about Barack Obama in 350 words. Deadline Friday 9th October?
42Efterårsferie  
43PraktikIngen uv i engelsk 
44Gun Violence and School Shootings
The Columbine Massacre 1999.
Article written 10 years later in 2009 (copy) + tasks.
Article by Jennifer Rosenberg (5 pages copy).
Grammar:
Uregelmæssige verber p. 20-22.
45Gun Violence and School Shootings
Film Bowling for Columbine by Michael Moore (2002) på Youtube:
DVD Tager 120 min. (eng. undertekster)
Written assignment: Review of the film and comments on the themes: 350 words. Deadline: Wednesday 18th November.
46Gun Violence and School Shootings
Research from the film last Wednesday on Bowling for Columbine (question sheet).
Article: No more bullets! March for our lives (copy 3 p.).
Read and discuss.
The Gun Puzzle.
Grammar:
Tillægsord og biord p. 24-25.
47TerminsprøverIngen uv i engelsk 
48Gun Violence and School Shootings
The Parkland Survivors (copy 3 p.)
Discussion about purchasing guns.
Cartoon (copy 1 p.)
Pit Stop p.102-103: In Texas School teachers carry books and guns.
Grammar: ftst. P. 26-27.
49
Brobygning
Gun Violence and School Shootings
Ingen uv i engelsk?
Timeline of major mass shootings in the US. ( copy 3 p.)
United States Bill of Rights and the Second Amendment (copy 3 p.)
I don´t like Mondays (song)/The shooting of innocents – Brenda Spencer article + questions/task.
Grammar: ftst.
P. 28-29
50JuleugeIngen uv i engelsk 
51
Gun Violence and School Shootings
 
Max. 18 lek. forløb
Homework: Pit Stop p. 46-49: Life Behind Bars, p. 50-51 Drop the Weapons and p. 56-57: Chain Gangs.
Evaluation.
 
52-53Juleferie  
1-3
Projektuger
Projekt igangsættes og research i uge 1+2, projekt laves i uge 3.
  
4
Projektfremlæggelse mandag?
Being Young
 Grammar: Uregelmæssige verber p. 36-37.
5Being Young 
Grammar:
Tegnsætning p. 40-41.
6Being Young Written Assignment: XXX Deadline 17th February.
7Being Young  
8Vinterferie  
9Being Young  
10
Being Young
 
18 lek. forløb
  
11Environmental  Change
Earth Day (22nd April) article (copy 1p.) + Choose your project
Earth Overshoot Day (portal, culture, spot on)
Write a letter about Australia in 350-450 words.
Deadline 24th March.
12Environmental  Change
Climate change (portal, culture, spot on)
 
 
13Påskeferie  
14Environmental  Change
Articles: Water, water, everywhere
Rubbish, who me?
What can we do to save energy?
Live Earth 2007? + tasks
Write an article about the environement (choose your own topic) in 350-450 words. Deadline 21st April.
15Environmental  Change
Climate Warning (copy)
The Omega System (copy) and the Omega Project, Turning garbage into gas,
Nuclear Power, what are fossil fuels? What is clean energy?
 
16
Environmental  Change
 
Ca. 15 lek. forløb
  
17Outline  
18Skriftlig eksamen 9. kl.  
19Outline  
20Outline  
21Outline  
22-25Mundtlig eksamen og afslutning  

 Årsplan for Matematik

Klasse:  CHI
Periode:  2020-2021
Team / lærer:  ML

Matematik 9. klasse – Årsplan                                                                                                                               Klasse: Chi
PeriodeLektionerForløb
Mål
Kompetencer                                                               Stofområder
Noter
Ca. 3 ugerCa. 15Fokus på kompetencerne
Matematisk kompetencer
Alle kompetencer er i fokus i dette kapitel. Undersøgelserne og opgaverne vil være knyttet til forskellige stofområder.  
Ca. 3 ugerCa. 15Geometri:
Trigonometri
Problembehandling
  • Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
  • Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
 
Ræsonnement og tankegang
  • Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer
  • Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
 
Repræsentation og symbolbehandling
  • Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Kommunikation
  • Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
  • Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
 
Hjælpemidler
  • Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
  • Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
 
Geometriske egenskaber og sammenhænge
  • Eleven kan undersøge sammenhænge mellem længdeforhold, arealforhold og rumfangsforhold
  • Eleven har viden om ligedannethed og størrelsesforhold
  • Eleven kan undersøge egenskaber ved linjer knyttet til polygoner og cirkler, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om linjer knyttet til polygoner og cirkler
  • Eleven kan forklare sammenhænge mellem sidelængder og vinkler i retvinklede trekanter
  • Eleven har viden om den pythagoræiske læresætning og trigonometri knyttet til retvinklede trekanter
 
Geometrisk tegning
  • Eleven kan fremstille præcise tegninger ud fra givne betingelser
  • Eleven har viden om metoder til at fremstille præcise tegninger, herunder med digitale værktøjer
 
Måling
  • Eleven kan bestemme mål i figurer ved hjælp af formler og digitale værktøjer
  • Eleven har viden om formler og digitale værktøjer, der kan anvendes ved bestemmelse af omkreds, areal og rumfang af figurer
  • Eleven kan bestemme afstande med beregning
  • Eleven har viden om metoder til afstandsbestemmelse
 
 
Ca. 3 ugerCa. 15Funktioner og sammenhænge:
Ikke lineære funktioner
Modellering
  • Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
  • Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
  • Eleven kan vurdere matematiske modeller
  • Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
 
Ræsonnement og tankegang
  • Eleven kan skelne mellem enkelttilfælde og generaliseringer
  • Eleven har viden om forskel på generaliserede matematiske resultater og resultater, der gælder i enkelttilfælde
 
Repræsentation og symbolbehandling
  • Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Hjælpemidler
  • Eleven kan vælge og vurdere hjælpemidler til samme matematiske situation
  • Eleven har viden om muligheder og begrænsninger ved forskellige hjælpemidler
 
 
Tal
  • Eleven kan anvende reelle tal
  • Eleven har viden om irrationale tal
 
Regnestrategier
  • Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst, herunder rentevækst
  • Eleven har viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark, herunder viden om renter, lån og opsparing
 
Formler og algebraiske udtryk
  • Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable
  • Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Funktioner
  • Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
  • Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for ikke-lineære funktioner
 
 
Ca. 1 ugeCa. 5Funktioner og sammenhænge:
Tema: Fordoblings- og halveringstid
Problembehandling
  • Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
  • Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
  • Eleven kan vurdere problemløsningsprocesser
  • Eleven har viden om problemløsningsprocesser
 
Modellering
  • Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
  • Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
  • Eleven kan vurdere matematiske modeller
  • Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
 
Repræsentation og symbolbehandling
  • Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
  • Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
  • Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Kommunikation
  • Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
  • Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
Tal
  • Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent
  • Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
  • Eleven kan anvende reelle tal
  • Eleven har viden om irrationale tal
 
Regnestrategier
  • Eleven kan udføre beregninger vedrørende procentuel vækst, herunder rentevækst
  • Eleven har viden om procentuel vækst og metoder til vækstberegninger i regneark, herunder viden om renter, lån og opsparing
 
Formler og algebraiske udtryk
  • Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable
  • Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Funktioner
  • Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
  • Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for ikke-lineære funktioner
 
 
Ca. 2 ugerCa. 10Brøker og procent:
Procent og promille
Problembehandling
  • Eleven kan planlægge og gennemføre problemløsningsprocesser
  • Eleven har viden om elementer i problemløsningsprocesser
  • Eleven kan vurdere problemløsningsprocesser
  • Eleven har viden om problemløsningsprocesser
 
Modellering
  • Eleven kan afgrænse problemstillinger fra omverdenen i forbindelse med opstilling af en matematisk model
  • Eleven har viden om strukturering og afgrænsning af problemstillinger fra omverdenen
  • Eleven kan vurdere matematiske modeller
  • Eleven har viden om kriterier til vurdering af matematiske modeller
 
Repræsentation og symbolbehandling
  • Eleven kan argumentere for valg af matematisk repræsentation
  • Eleven har viden om styrker og svagheder ved repræsentationer, der udtrykker samme matematiske situation
  • Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
 
 
Kommunikation
  • Eleven kan kommunikere mundtligt og skriftligt med og om matematik med faglig præcision
  • Eleven har viden om fagord og begreber samt enkelt matematisk symbolsprog
 
Tal
  • Eleven kan anvende decimaltal, brøk og procent
  • Eleven har viden om sammenhængen mellem decimaltal, brøk og procent
  • Eleven kan anvende reelle tal
  • Eleven har viden om irrationale tal
 
Formler og algebraiske udtryk
  • Eleven kan udføre omskrivninger og beregninger med variable
  • Eleven har viden om metoder til omskrivninger og beregninger med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Funktioner
  • Eleven kan anvende lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for lineære funktioner
  • Eleven kan anvende ikke-lineære funktioner til at beskrive sammenhænge og forandringer
  • Eleven har viden om repræsentationer for ikke-lineære funktioner
 
 
Ca. 2 ugerCa. 10Algebra og ligninger:
Uligheder
Repræsentation og symbolbehandling
  • Eleven kan anvende udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
  • Eleven har viden om notationsformer, opstilling og omskrivning af udtryk med variable, herunder med digitale værktøjer
 
Tal